Thursday, February 21, 2013

Aku insan yang kerdil

Bismillah...


Ku renung pada langit yang kebiruan... Subhanallah.. Indahnya ciptaan-MU ya Allah.. Layakkah insan seperti aku ini berjalan dengan penuh megah? Sedangkan aku ini hanya berasal daripada setitis air mani yang hina.

Ya Allah, terlalu banyak dosa yang aku lakukan sehingga tidak terhitung olehku. Aku alpa ya Allah.. Aku lupa bahawa aku ini hanya insan yang lemah. Tanpa sebarang kekuatan, dan jika Engkau tiada untuk membantu, apalah dayaku.. Namun, seringkali aku berbuat kemungkaran tanpa menghitung pahala dan dosa. 

Ya Allah, aku merasa beratnya beban yang ditanggung ini. Sepatutnya aku menjadi pendokong dalam meneruskan dakwah islam, namun aku sendiri menghancurkan diri sendiri. Aku malu ya Allah.. Malu padaMu dan malu pada semua yang memandang tinggi kepadaku.

Ya Allah, bantulah aku. Bantulah hambamu ini untuk berhijrah ke arah kebaikan. Bantulah aku untuk menjalankan tanggungjawabku sebagai seorang islam. Bantulah aku ya Rahman. Mungkinkah suatu hari nanti, dengan kasih sayangMu, aku dapat meninggalkan dosa-dosa yang aku lakukan kini? Dengan rahmat dan kasihan belasMu, aku dapat melaksanakan tanggungjawab ku kepadaMu? Mungkinkah, sedangkan aku selalu membelakangkanMu?

Ya Allah.. Ampunkanlah aku. Hapuskanlah dosa-dosa yang telah ku lakukan selama ini dan terima kasih ya Allah, kerana dugaan yang Engkau timpakan padaku inilah akhirnya yang mengingatkan diriku kembali,  bertapa kerdilnya diri ini.

Untuk diriku dan dirimu, ingatlah "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan dia yang mengubah nasibnya sendiri". Saat ini, aku berusaha untuk mengubah diriku dan aku ingin membawa mu bersama-samaku. Ya, bersama-samalah kita menuju ke pintu syurga-Nya. InsyaAllah.

(credit to Abdul Latif for the photo)

Bila hidup yg berjalan atas Ketaqwaan diri...Maka menterbiahkan segala isi hati...Juga sentiasa istiqomah setiap Hari...Maka renungan dan renungan itu muncul untuk menghijabkan diri..dengan merenungi alam ciptaan yang Ehsa lagi Maha Berkuasa..Andainya kt luangkan masa untuk merenungi hari2 yang di lalui dengan mendongak, tunduk, menoleh kiri kanan...di temani hujan dan panas...nescaya akn kt sedari sendr kehebatan kebesaranNYA bersama tangisan diri juga mampu untuk kt memikirkan diri yg berdiri serta berjalan di bawah naunganNYA... Subhanallah.... Alhamdulillah... Allah hu'akbar.... itulah yg perlu kt selami setiap hari... agar mengejar redha ILLAHI.

Share This!


No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Followers

Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates