Tuesday, September 24, 2013

Gua Terbesar Didunia - Vietnam


Gua Terbesar Didunia Berada di Vietnam


Bismillah…
Assalamu’alaikum gengs, baru2 ni saya dan kawan2 borak2 tentang gua yang pernah mereka pergi, macam2 lah pengalaman yang mereka ceritakan, teringin saya nak join dyeorang suatu hari nanti pergi menjelajahi di mana2 gua yang terkenal.Nak di jadikan cerita, keesokkan harinya saya ke library untuk pergi study, maklumlah final exam dah dekat, rajin2kanlah diri ke library ^_^, sebelum mentela’ah buku yang nak study haritu, terjumpa buku “National Geographic” dan terbaca salah satu articlenya tentang gua terbesar didunia, ternyata Gua yang terbesar di dunia adalah di Vietnam ^_^ Proud of Asian !!! ok, saya mahu kongsi sedikit sebanyak tentang gua tersebut.

Gua Son Doong merupakan sebuah gua di Vietnam. Terletak di Vietnam Pusat, Phong Nha-Ke Bang, wilayah Quang Binh, 450 km selatan Hanoi. Pada bulan April 2009, gua terbesar di dunia Son Doong, ditemui oleh sepasukan peneroka gua Inggeris dari British Caving Association. Hang Son Doong mempunyai tinggi 198.12 meter dengan lebar 152.4 meter dan bererti gua ini dua kali lebih besar dari gua terbesar yang terdapat di Sarawak, Malaysia dengan nama Gua Rusa yang mempunyai tinggi 91.44 meter dengan lebar 82.29 meter.

Hang Son Doong cave, hanya kadang-kadang disebut Son Doong,, adalah sebuah gua di Phong Nha-Ke Bang National Park, Vietnam, yang diyakini terbesar dijumpai sampai sekarang.

Gua itu dijumpai oleh seorang lelaki tempatan bernama Ho-Khanh pada tahun 1991 tapi orang-orang  tempatan takut untuk meneroka kerana suara bersiul sering kedengaran dari sungai bawah tanah. Namun, tidak sampai 2009 gua itu telah dikenali masyarakat ketika sekumpulan saintis Inggeris dari British Cave Research Association, yang dipimpin oleh Howard Limbert, melakukan kajian di Phong Nha-Ke Bang pada bulan April, 2009. Menurut Limbert, gua ini adalah lima kali lebih besar dari gua Phong Nha, yang sebelumnya dianggap sebagai gua terbesar di Vietnam. Ruang terbesar Anak doong lebih daripada lima kilometer panjangnya, 200 meter dan 150 meter lebar.









Share This!


No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Followers

Powered By Blogger · Designed By Seo Blogger Templates